Bidrag

Varje år fördelar Nordanstigs kommun ungefär fyra miljoner kronor i ekonomiskt bidrag till föreningar. Mer än att stärka föreningarnas ekonomi, är dessa bidrag ett sätt för oss att möjliggöra aktiviteter som kommunens medborgare själva tycker är viktiga.

Fördelningen av bidrag ska syfta till att leverera så mycket som möjligt tillbaka till medborgarna i kommunen. En erfarenhet från ideell sektor är nämligen att föreningsverksamhet ger mervärde, både socialt och ekonomiskt. Det betyder att de pengar som fördelas till föreningar kan bli värda mycket mer och kan leda till en starkare gemenskap i kommunen.

Under våren 2020 pågår en översyn av föreningsbidragen och vi vill att medborgare, föreningar och andra aktörer ska få möjlighet att påverka utformningen av bidragen. Föreningsträffen den 27 januari klockan 18.00 – 20.00 blir första tillfället med information och dialog kring detta.

Våra bidrag

NYHET! Från den 1 februari 2020 söks alla bidrag , utom lokalt aktivitetsstöd genom att fylla i respektive ansökningsformulär i systemet e-serve. Formulären hittar du nedan, integrerade i vår hemsida . För att kunna söka behöver din förening ha registrerat ett föreningskonto i e-serve. Här hittar du information om hur du registrerar konto
När det är klart och du är inloggad i e-serve klickar du på VISA-knappen vid det bidragsformulär du vill använda. Fyll i ansökningsformuläret och klicka på SKICKA när du är klar. Om du inte är helt klar kan du klicka på SPARA OCH FORTSÄTT SENARE, så har du möjlighet att arbeta vidare med din ansökan vid ett annat tillfälle.

  • Lokalt aktivitetsstöd (LOK) Här kan du läsa mer om hur du söker LOK-stödet
  • Hyresbidrag
  • Drifts- och underhållsbidrag
  • Bidrag till bygglovsavgift
  • Projektbidrag
  • Visionsbidrag
  • Kommunstyrelsens spontankassa
  • Bidrag till ungdomsinitiativ
  • Bidrag till ledarutbildning (bidraget finns ej att söka för 2019 - 2020)
  • Statliga medel för sommarlovsaktiviteter (Vi har ej fått besked än om medel för 2020.)

Tips när du söker bidrag

Du har möjlighet att ladda upp dokument i er ansökan som exempelvis offerter, fakturor och kvitton. Det går bra att scanna in eller fota dem så blir de digitala och kan bifogas till ansökan.

Du som användare kan välja att följa den här länken och logga in och arbeta helt i e-serve tjänsten.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Då får du upp hela tjänsten i ett fönster. Alternativt är du kvar på vår hemsida och arbetar i tjänsten nedan, som en integrerad del av vår hemsida.

Fråga gärna Helena eller Andreas om ni vill ha hjälp med något! Kontaktuppgifter hittar ni längre ner på sidan.

Kontakta oss gärna om du har frågor eller vill bolla en ansökan!

Kontakt

Administratör

Helena Havela

0652-360 15

Skicka ett meddelande till