MENY

Folkhälsodagarna 2023: Här är veckans program

På måndag börjar årets folkhälsodagar, en vecka som vi hoppas ska inspirera och väcka nyfikenhet. Här hittar du hela veckans program. Alla aktiviteter är gratis!

Måndag 28 augusti

06.00 Fågelskådning i Strömsbruk

Samling vid reningsverket, infart mot bågskyttebanan, Hudiksvallsvägen mot Stocka. Föranmälan krävs.

Mer information om fågelskådningen

18.00 Föreläsning: Frisk, stark och glad – med familjen som utgångspunkt

Caroline Gyllencraft om hur vi kan skapa förutsättningar för att forma friska, trygga och starka barn och familjer. Bergsjögården, Bergsjö.

Mer om Caroline Gyllencrafts föreläsning

18.00 Svampkurs i Jättendal – fullbokad

Svampkursen är fullbokad.

Mer om svampkursen

Tisdag 29 augusti

18.00–20.00 Prova på-fiske för barn

Hamnlyckan i Mellanfjärden. Flytvästar och fiskeutrustning finns att låna på plats. Barn under 12 år fiskar med målsman.

Mer om prova på-fisket

18.00 Föreläsning: Fejkmaten

Ann Fernholm om den moderna livsmedelsindustrin. Mellanfjärdens teater.

Mer om Ann Fernholms föreläsning


Onsdag 30 augusti

18.00 Föreläsning: Maten förändrade vårt liv

Från ett sockersött liv, fyllt av bullar, glass, saft och korv ställde Janina Stoor von Wachenfeldt om sina och familjens vanor. Bergsjögården, Bergsjö. Föranmälan krävs

Mer om Maten förändrade vårt liv

19.00 Konsert: Ströms bruksorkester

Ströms bruksorkester spelar till riksspelmannen och kompositören Walter Ramsbys minne. GT-gården, Jättendal.

Mer om konserten

Torsdag 31 augusti

18.00 Föreläsning: Tillgänglig natur och friluftsliv

Anders Andrae har suttit i rullstol sen han var barn. Det hindrar honom inte från att bestiga berg eller göra andra extrema och långa turer. Stocka Folkets Hus, Stocka.

Mer om tillgänglig natur och friluftsliv

18.00 Föreläsning: Jag är stark. Jag är modig. Jag klarar det här!

Emelie Torstensson från Gränsfors vandrade genom Frankrike efter en utmattning, en vandring på 230 mil. Bergsjögården, Bergsjö.

Mer om Jag är stark. Jag är modig. Jag klarar det här!

19.30 Konsert: Bergsjö Barockband

Bergsjö Barockband bjuder på musik hämtad från barockens epok. Bergsjö kyrka, Bergsjö.

Mer om konserten

Fredag 1 september

11.00-15.00 Äldredagen

Vi välkomnar seniorer och anhöriga till den årliga äldredagen. Hagängsgården, Harmånger.

Mer om äldredagen

17.00 Alla kan vandra med Anders Andrae

Följ med Anders Andrae på vandring – oavsett funktionshinder. Samling vid Stocka Folkets Hus i Stocka. Föranmälan krävs.

Mer om Alla kan vandra med Anders Andrae

Lördag 2 september

Välkommen till vår stora fest på Älvstalodges i Jättendal! Kom och titta i skogens skafferi, lyssna på musik, lyssna på spännande föreläsningar och smaka på läckerheter. Konferencier är Mia Rydell.

Lördagens program

Välkommen!

För mer information

Anna Maria Landewall Norfall, trygghets- och folkhälsostrateg
0652-362 14, anna-maria.landewall.norfall@nordanstig.se

Janina Stoor von Wachenfeldt, projektledare

073-935 81 05 janina.stoor-von-wachenfeldt@nordanstig.se