MENY

Fakturering och e-faktura

Kommunens fakturor kan du få på papper hem till din brevlåda eller som e-faktura direkt till din internetbank

E-faktura från Nordanstigs kommun

Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från kommunen som e-faktura. Det är enkelt, du slipper pappersfaktura och tjänsten är kostnadsfri.

Vad är en e-faktura?

En elektronisk faktura som skickas till dig via din internetbank, där kan du titta på fakturan elektroniskt.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på Nordanstigs kommun och fyll sedan i anmälningsformuläret. Anmälan kan du även göra då du betalar en pappersfaktura via din internetbank. Ett erbjudande om att få e-faktura från oss kommer upp efter att du betalt fakturan.

Kan jag betala någon annans e-faktura via min internetbank? (exempelvis make eller makas faktura)

Ja, du fyller i både dina och din make eller makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms- och mejltjänster för att få information om att man fått ny e-faktura.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från oss.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Hur betalar jag fakturan?

Alla uppgifter som exempelvis OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket bankkonto du vill betala från och signerar som vanligt. När din elektroniska faktura är betald lagras den i din internetbank.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura utgår ingen betalningspåminnelse och kommunens fordran hanteras därefeter av Svea Inkasso. En betalnings-påminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Nordanstigs kommun.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta oss på Ekonomienheten.

Skicka e-faktura till Nordanstigs kommun

Vi tar emot e-faktura via Peppol-nätverket eller via VAN-leverantör.

PEPPOL-id 0007:2120002312

VAN-operatör Tieto Sverige (TIETOSE)
VAN-adress alt 1 2120002312
VAN-adress alt 2 GLN = 7362120002313

Organisationsnummer 212000-2312

OBS! Viktigt att fakturan innehåller rätt referens. Om du behöver hjälp med en referens kontaktar du beställaren.

För mer information eller frågor kontakta ekonomienheten 0652-360 00, växel eller på ekonomi@nordanstig.se

Plus- och bankgiro

Plusgiro 88 38 20 – 3
Bankgiro 392-6540
Organisationsnummer 212000-2312

Faktureringsadress

Nordanstigs kommun
Leverantörsfakturor
Box 56
829 21 Bergsjö

Leveransadress

Nordanstigs kommun
Södra Vägen 14
829 50 Bergsjö

Kontakt
Porträttbild på Björn Hylenius

Ekonomichef

Björn Hylenius

0652-361 63
bjorn.hylenius@nordanstig.se

Skicka ett meddelande till