Sophämtning
I vår kommun har alla hushåll ett grönt avfallskärl som töms varannan vecka. Från 2024 har vi infört matavfallsinsamling vilket innebär att hushållen även har ett brunt matavfallskärl.
Sortera rätt i dina avfallskärl
Om vi vid en stickkontroll av ditt kärl eller kontroll av hela lass upptäcker felsortering skickas ett brev till dig från oss gällande restavfall/grön tunna. På så vis får du chans att förbättra din sortering.
Matavfallet måste vara 99 procent rent.
Känner du dig osäker på hur du ska sortera?
Vi debiterar dig direkt en felsorteringsavgift på 250 kronor
per kärl per tömning om
- vi vid efterkontroll upptäcker att sorteringen inte förbättrats
- vi hittar annat än matavfall i din bruna tunna
- den gröna tunnan/den bruna tunnan innehåller farligt avfall, elavfall, aska eller föremål som kan fastna eller göra skada på sopbilen eller skada våra chaufförer.
Förpackningar av glas, metall, plast, papper eller tidningar får inte förekomma i något av dina avfallskärl. De ska sorteras ut och lämnas till återvinning på de återvinningsstationer som finns.
I Sverige har vi sorterat förpackningar för återvinning sedan mitten av 1980-talet.
Du är ansvarig för innehållet i dina soptunnor!
Restavfall och matavfall
Restavfall är den lilla mängd avfall som blir kvar efter att du har sorterat ut allt som går att källsortera. Förpackningar slänger du antingen i behållarna på återvinningsstationerna eller på Homons- och Hasselas återvinningscentraler.
Vi tillämpar 14-dagars hämtning av restavfallet. Du som har brunt matavfallskärl har möjlighet att ändra till månadstömning på restavfallskärlet. Soporna hämtas måndag till fredag även röda dagar och aftnar. Sophämtning sker klockan 06.00–22.00 och vi kan inte garantera någon mer exakt tidpunkt för när ditt kärl kan bli tömt. Det bruna matavfallskärlet töms alltid var 14:e dag och båda sopkärlen töms på samma tur.
Hur ska sopkärlet placeras?
Dina sopkärl ska stå inom 1,6 meter från den plats där sopbilen stannar. I regel stannar sopbilen vid närmsta allmänna väg eller vägsamfällighet. Men det finns även andra överenskommelser.
- Kärlet ska stå på plan mark.
- Öppningen ska stå mot vägen. Fronten ska stå parallellt med sopbilens långsida.
- Finns det två eller flera kärl på samma plats ska det vara minst en halvmeter mellan dem.
- Ställ kärlet minst en halvmeter från staket och annat.
- Vägen ska vara snöröjd och sandad så att sopbilen tar sig fram. Det är fastighetsinnehavarens ansvar att se till att vägen hålls farbar.
- Soporna ska kunna ramla ur när sopbilen tömmer kärlet. Tipset är att inte trycka ner soppåsar i kärlet. Och hacka loss påsarna med en spade eller kvastskaft om de fryst fast.
Sopkärlets placering
Det har framkommit att många blir osäkra på hur sopkärlet ska placeras för att soptömning ska ske och vi kan förstå att det inte alltid är så lätt att räkna ut hur det ska placeras när tekniken för tömning varierar från kommun till kommun.
I vår kommun använder vi en sopbil med sidlastande kran där tömning sker helt automatiskt och ingen personal kliver ur bilen när tömning sker.
Sopkärlen ska stå med öppningen mot gatan och gångjärnen mot diket. Det är också viktigt att man inte har för tätt mellan sopkärlen om det finns flera på samma hämtningsställe. Vi rekommenderar att det är minst 50 cm mellan de sopkärl som står på samma ställe. Risken finns att kranen krokar i flera sopkärl samtidigt om kärlen står för tätt tillsammans.
Om ditt sopkärl ligger ner, står felvänt eller står en bit in från hämtningsstället tolkar chauffören det som om kunden inte har behov av tömning vid det tillfället.
Klicka på plusset för att se bilder.
Förtydligande bilder och beskrivning
Det har framkommit att många blir osäkra på hur sopkärlet ska placeras för att soptömning ska ske och vi kan förstå att det inte alltid är så lätt att räkna ut hur det ska placeras när tekniken för tömning varierar från kommun till kommun.
I vår kommun använder vi en sopbil med sidlastande kran där tömning sker helt automatiskt och ingen personal kliver ur bilen när tömning sker.
För att sopbilen ska kunna tömma ditt sopkärl krävs därför att sopkärlet står placerat med öppningen mot gatan och gångjärnen ska placeras mot diket.
Det är också viktig att man inte har för tätt mellan sopkärlen om det finns flera på samma hämtningsställe.
Vi rekommenderar att det är minst 40 cm mellan de sopkärl som står på samma ställe.
Risken finns att kranen krokar i flera sopkärl samtidigt om kärlen står för tätt tillsammans.
Har din soptunna gått sönder?
OBS! Det är viktigt att sopkärlet står ute på hämtningsplatsen tills arbetet är utfört.
Vill du byta storlek på din soptunna?
OBS! Det är viktigt att sopkärlet står ute på hämtningsplatsen tills bytet är utfört.
Fritidshämtning
Har du ett fritidshus kan du välja att ha sophämtning under perioden vecka 16 till vecka 41. Fritidsabonnemangen töms totalt vid 13 tillfällen under sommarsäsongen och datum för start respektive slut varierar beroende på om du har jämn eller ojämn vecka på dina hämtningsdagar.
Om du vistas i ditt fritidshus till och från under hela året ska du ha ett åretruntabonnemang. Kontakta oss på avfall och återvinnings kundtjänst för att få ett abonnemang som passar dig. Fritidshusen kommer också att få matavfallsinsamling vilket innebär att även fritidsabonnemangen får ett brunt matavfallskärl. Utkörning av det bruna matavfallskärlet sker ortsvis under samma tidsperiod som för helårskunderna från januari till juni i den mån det går att genomföra utifrån väglaget. Där vi inte kommer fram körs sopkärlet ut så snart det är möjligt.
Dagar för sophämtning
Vi hämtar dina sopor var fjortonde dag. Om dina sopor inte blir hämtade ringer du kundtjänst 0652-363 00 eller mejlar avfall@nordanstig.se.
Dagar för hämtning av grovsopor vid fastighet
Vi fakturerar helårskunder tre gånger per år
För helårsabonnemangen fakturerar vi tre gånger per år. Förfallodagar är sista bankdagen i april, augusti och december. Fritidsabonnemangen faktureras för närvarande en gång per år med förfallodag sista bankdagen i april. Vi erbjuder betalning med e-faktura eller autogiro.
E-faktura förenklar
Om du är ansluten till e-faktura får du räkningen presenterad i din internetbank, tittar på den på skärmen och klickar för att godkänna betalningen. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda.
Hur anmäler jag e-faktura?
Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på Nordanstigs kommun och fyll sedan i anmälningsformuläret. Anmälan kan du även göra då du betalar en pappersfaktura via din internetbank. Ett erbjudande om att få e-faktura från oss kommer upp efter att du betalt fakturan. Har du frågor om debitering och taxor kontaka oss på renhållningen.
Avgifter, föreskrifter och bestämmelser regleras i renhållningsordningen och i avfallstaxan som fastställs i kommunfullmäktige.
Kompostera matavfall
Det är fortfarande tillåtet att kompostera sitt matavfall. För att få komposten godkänd måste en anmälan göras till Norrhälsinge miljökontor. Efter godkännande av komposten har du möjlighet - om du vill, att välja månadstömning på ditt restavfall.
Anmäl ägarbyte på fastighet
Ägarbyte ska anmälas i god tid. Den gamla ägarens betalningsansvar upphör inte förrän anmälan om en förändring av ägarförhållande kommit in till oss.
Administration
Avfall och återvinning
0652-363 00, telefontid måndag–fredag klockan 9.00–12.00, helgfria vardagar
avfall@nordanstig.se
Skicka ett meddelande till
Du kan dygnet runt och året om lösa många ärenden med hjälp av våra e-tjänster.
- Anmäl trasigt sopkärl Länk till annan webbplats.
- Anmäl ägarbyte på fastighet Länk till annan webbplats.
- Beställ slamtömning Länk till annan webbplats.
- Byte av lock på slamanläggning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ändra storlek på sopkärl Länk till annan webbplats.
- Ändra ditt abonnemang – sophämtning Länk till annan webbplats.
Här hittar du andra sidor med information