Avfallshantering för hyresvärdar och bostadsrättsföreningar
På den här sidan hittar du som hyresvärd eller bostadsrättförening information om avfallshantering.
Beställ buntar av matavfallspåsar via formulär.
Är du hyresvärd? Via vårt formulär här nedan kan du beställa matavfallspåsar.
Kom ihåg att påsarna är färskvara. Lägg de äldsta påsarna högst upp så att de går åt först. Klipp gärna upp buntbanden så att man kan ta så lite eller mycket man behöver
Förpackningsinsamling i flerbostadshus
Från och med 1 januari 2024 tar kommunerna över ansvaret för insamling av förpackningar från hushåll. Vår kommun har valt att införa ett auktorisationssystem. Företag och föreningar som samlar in förpackningar i flerbostadshus behöver ansöka om och bli godkända för auktorisation för att få fortsätta insamlingen efter 1 januari.
Som flerbostadshus räknas bostadshus med minst tre bostadslägenheter, till exempel hyresrätter, bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensamt miljörum samt specialbostäder som LSS-boende, vårdboende och gruppboende.
Kommunen auktoriserar de som ansöker om att få samla in förpackningar och som uppfyller våra krav.
Exempel på krav är att entreprenören:
- följer miljökraven i auktorisationen
- rapporterar statistik till kommunen kring antal hushåll som har fastighetsnära insamling och vilka mängder förpackningar som samlas in
Auktorisation
Gör så här
Börja med att ladda ner och läsa igenom våra Administrativa föreskrifter.
samt Auktorisationsavtal
Därefter laddar du ner Ansökningsdokumentet. Fyller i , signerar och skickar till oss.
Skanna in dokumentet och mejla till
eller skriv ut och skicka till
Nordanstigs kommun Avfall
Box 56
829 21 Bergsjö
Sätt matavfallspåsarna på en bra plats
Matavfallspåsarna ska vara inomhus och lätta att hämta. Många hyresvärdar klipper upp buntbanden så man kan ta färre antal påsar med sig till köket.
En bunt är 80 påsar och räcker ungefär ett halvår per hushåll. Du beställer påsar av oss så levererar vi dem till din fastighet. Du kan också hämta på återvinningscentralen.
Skruva upp påshållare i alla kök
För att det sorteringen ska funka bra ska du som fastighetsägare skruva fast påshållaren på insidan av dörren till diskbänkskåpet i alla kök.
Du får en påshållare till varje kök. De kostar inget extra. Om du har kök med utdragslådor kan du byta till gröna hängande påshållare. Byt dem gratis på återvinningscentralen.
Fungerar sorteringen bra?
Om du har abonnemang matavfall ska dina hyresgäster sortera ut allt matavfall. Du som fastighetsägare ansvarar för att det avfall i din fastighet sorteras rätt. Det kräver så klart samarbete med dina hyresgäster. Berätta för dem varför de ska sortera matavfall.
Enligt beteendevetenskap funkar positiv återkoppling bättre för att förändra någons beteende. Så ös på med beröm men undvik arga tvättstugelappar.
Kom ihåg att berätta för nyinflyttade hur ni sorterar. Välkomna dem med nyckel och en brun påse!
Har du skruvat upp påshållaren på dörren till bänkskåpet under diskbänken? Erfarenhet visar att sorteringen fungerar bättre när påshållaren sitter på en bra plats.
Om sorteringen inte fungerar riskerar du att få betala en sorteringsavgift i framtiden. Det blir dyrare. När chauffören ser att sorteringen inte fungerar så registreras det på ditt soprum och då kontaktar vi dig. Ibland gör vi kvalitetskontroller i soprum och då är du välkommen att följa med. Hör av dig om du har frågor om uppföljningen och när du vill höja kvaliten på sorteringen!
Skriv ut och dela ut informationsblad
Alla kommer att sopsortera matavfall
Alla fastighetsägare kommer att sortera matavfall – små och stora hyreshus, kontorshus och lokaler med andra verksamheter.
Att sortera matavfallet är bäst både för plånboken och miljön. Innan hyresgäster och verksamheter kan sortera sitt matavfall har du som fastighetsägare/styrelse i bostadsrättförening några uppdrag:
Se över soprum så att det får plats bruna kärl och att hämtningen fungerar smidigt för chauffören.
Stora containrar och sopnedkast hör inte ihop med bra sortering av matavfall. Ersätt dem med gröna kärl för restavfall.
Skruva upp gröna påshållare i alla kök.
Hitta en bra plats där hyresgäster kan hämta buntar med papperspåsar.
Berätta för dina hyresgäster när, hur och varför de ska sortera sitt matavfall. Prata med dem, dela ut brev och skylta upp bra i soprummet! Positiv återkoppling funkar bäst för att ändra beteende. Påminn och motivera.
Anpassa soprum och kärl
Det behövs plats för bruna kärl. För flerfamiljshus rekommenderar vi att de bruna kärlen står inomhus och utan lock. På så vis fortsätter matavfallet att torka tills vi hämtar.
Varje vecka slänger ett hushåll ungefär
- 10 - 20 liter matavfall
- 50 liter restavfall (i soppåsen).
Exempel: 10 lägenheter med hämtning varje vecka
- 10 lägenheter x 20 liter matavfall = 200 liter matavfall per vecka
- 200 liter matavfall delat på 140 liters brunt kärl = 1,42 kärl
10 lägenheter behöver alltså 2 bruna kärl. Om det är hämtning varje vecka.
Om hyresgästerna kan sortera förpackningar och tidningar i soprummet ser mängderna ungefär ut som tabellen nedan. Erfarenhet visar att 20 liter matavfall är högt räknat. Du kan sikta mer mot 10 liter matavfall i veckan. Tipset är ändå att bygga ett väl tilltaget soprum. Det är alltid bra med extra utrymmen och sophämtningen kan förändras mer kommande år.
Tabellen visar på hur mycket avfall (i antal liter) ett hushåll gör av med i veckan
Avfall | Liter per vecka/hushåll |
|---|---|
Matavfall | 10–15 |
Restavfall | 50 |
Tidningar | 10–15 |
Pappersförpackningar inkl. wellpapp | 35 |
Plastförpackningar | 20 |
Metallförpackningar | 2 |
Färgade glasförpackningar | 2 |
Ofärgade glasförpackningar | 2 |
När du ser över soputrymmet så ska du ta bort eventuella socklar och bredda smala dörrar så att chauffören får en bra arbetsmiljö. Genom att låta locken stå öppen kan du vända handtagen på kärlen utåt så kärlen går enkelt att dra ut för att tömma.
Med fönster och belysning som tänds automatiskt ökar du säkerheten och trivseln för dina hyresgäster.
Om du ska bygga ut eller bygga om avfallsutrymmen ska du kontakta oss för tips inför eventuellt bygglov. Om du har butiker eller andra verksamheter i din fastighet kan du också kontakta oss så hjälper vi dig att dimensionera kärlen.
Restauranger behöver vagnar som är anpassade för att sortera matavfall. För restauranger ingår 45-literspåsar och 22-literspåsar i abonnemanget.
Fastighetsägare är ansvariga för att underhålla kärlen. Vill du ha hjälp att tvätta kärl? Sök på "Kärltvätt" på webben.
Administration
Avfall och återvinning
0652-363 00, telefontid måndag–fredag klockan 9.00–12.00, helgfria vardagar
avfall@nordanstig.se
Skicka ett meddelande till
Du kan dygnet runt och året om lösa många ärenden med hjälp av våra e-tjänster.
- Anmäl trasigt sopkärl Länk till annan webbplats.
- Anmäl ägarbyte på fastighet Länk till annan webbplats.
- Beställ slamtömning Länk till annan webbplats.
- Byte av lock på slamanläggning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ändra storlek på sopkärl Länk till annan webbplats.
- Ändra ditt abonnemang – sophämtning Länk till annan webbplats.
Här hittar du andra sidor med information
