MENY

Välbesökt äldredag i Harmånger (2023)

Äldredagen på Hagängsgården i Harmånger blev även i år både uppskattad och välbesökt. Utbudet var stort och deltagande föreningar, relevanta myndigheter och kommunala verksamheter stod på rad för att bjuda på information riktad mot den lite äldre delen av befolkningen.

Två som passade på att besöka Äldredagen var Majlis Söderlund och Monica Eriksson som bland annat tittade in i Biblioteksbilen.

– Jag var på Äldredagen förra året och det var bra då också. Det är ju ett ganska stort utbud, säger Monica, som ifjol tyckte att polisens information om bedrägeribrott var särskilt intressant.

Sagostund för vuxna

Även i år fanns kommunpolis Johannes Persson på plats för att tala om bedrägeribrott mot äldre. Besökarna fick också information om vad som är på gång i vår kommun utifrån ett äldre perspektiv. Prova på-dans och sagostund för vuxna med Elsie Bäcklund Sandberg, som läste ett avsnitt ur boken Humoreller, var andra uppskattade inslag.

Invigningstalade gjorde kommunstyrelsens förste vice ordförande, Lars Hed, som hintade om att stora saker är på gång i kommunen.

Fika i alla möjliga former och lunch för den som ville fanns att köpa. Många valde att ta en så kallad goodie bag med information, fikamugg, penna och tipskupong för att gå dagens tipsrunda.

"En lyckad dag"

En annan som var nöjd med dagen var kommunens trygghets- och folkhälsostrateg, Anna Maria Landewall Norfall.

– Det blev en lyckad dag med ett fint samarbete mellan kommunen och pensionärsorganisationerna. Vi tror på att träffas och umgås på det här sättet, det ska vara lättsamt och roligt och samtidigt kunna ta del av viktig information, säger Anna Maria.

Hon vill rikta ett stort tack till alla besökare och till det 30-tal utställare som deltog under fredagen.

– Jag vill särskilt tacka Hagängsgårdens kök som gjorde ett fantastiskt arbete idag!

För mer information
Anna Maria Landewall Norfall
0652-362 14, anna-maria.landewall.norfall@nordanstig.se

" "

Folkhälsostrateg Anna Maria Landewall Norfall och trainee Signe Fridell delade ut goodie bags.

" "

Majlis Söderlund och Monica Eriksson tar del av biblioteksbilens utbud.

" "

Fullsatt blev det under sagostunden för äldre under ledning av Elsie Bäcklund Sandberg.

" "

Både polisen och räddningstjänsten fanns på plats under Äldredagen.