I Sörfjärden tror man på uppsving
Ett stenkast från Sörfjärdens långa strand finns golfanläggningen som haft ett tufft år. Men flitigt ideellt arbete och på sistone ett ökat antal spelande gör att klubben ser ljust på framtiden. Det fick vår näringslivsenhet veta vid ett besök nyligen.
De senaste åren har varit lite upp och ner för Sörfjärdens Golfklubb. Pandemin med myndigheternas uppmaning till distans och umgänge utomhus gav ett uppsving för klubben. De generella kostnadsökningar som följde efter pandemin, med bland annat skyhöga bensinpriser, har gjort att golfspelandet minskat igen, berättar klubbchefen Per Boström.
Ideella krafter viktiga
Den senaste vintern och sommarens häftiga regnande som kulminerade med stormen Hans, spädde på utmaningarna för den vackert belägna golfbanan. Snöfattiga vintrar innebär risker för gräset, och delar av banan – inte minst greenerna – skadades av isbränna. Årets premiär kunde därför inte inledas förrän långt in i juni, en hel månad senare än året innan.
Per Boström lyfter alla de ideella krafter som hjälpte till att få gräset och banan i ordning, ett stort och tufft arbete. Inför kommande säsong täcks alla greener med markduk för att undvika liknande skador igen.
Den sena starten och sommarens regn påverkade förstås intäkterna. Vändningen kom i september när spelandet tog fart igen. Det gör att Per Boström och anläggningen ser fram emot säsongen 2024 med tillförsikt. Då hoppas man också ha en ny restauratör på plats i klubbhuset, många vill nämligen kunna fika eller äta efter en golfrunda.
Digital marknadsföring
Sörfjärdens Golfklubb, som egentligen drivs av två bolag; ett för fastigheten och ett för driften, har som mest haft ett tusental medlemmar. Idag räknas de till cirka 300. Medlemsavgifterna är en betydande del av intäkterna, cirka 40 procent. Lika stor andel står greenfeeavgifterna för, medan stöd från sponsorer utgör en femtedel av klubbens intäkter.
Som så många andra inom näringsliv och destinationsarbete lyfter Per Boström samverkan som en viktig framgångsfaktor. Samarbeten med flera lokala företag hjälper klubben att utvecklas.
Digitaliseringen är viktig för klubben och marknadsföringen sker i stort sett bara via klubbens webbplats och sociala medier. Tydligen funkar det för många från angränsande kommuner och län väljer Sörfjärden för sina rundor och i semestertider är det inte ovanligt med spelare från andra delar av landet.
"Bra för attraktiviteten"
Men varför är en golfbana bra för en kommun som vår? För Per Boström är svaret självklart.
– En kommun blir attraktiv att bo och arbeta i om det finns service och aktiviteter även för fritiden. Här spelar en golfbana stor roll och kan tillsammans med andra fritidsaktiviteter hjälpa företagen att rekrytera kompetens, vilket är en stor utmaning idag, säger han.
Besöket hos Sörfjärdens Golfklubb är ett led i näringslivsenhetens dialoger med det lokala näringslivet. Besöket gjordes av Camilla Eriksson Uddén, destinationsutvecklare.
För mer information
Camilla Eriksson Uddén, destinationsutvecklare
0652-360 00, camilla.eriksson.udden@nordanstig.se