MENY


Aktiva raster för trygghet och vänskap

Under höstterminen har ett koncept med organiserade rastaktiviteter startat på Gnarps skola. Trivselprogrammet utbildar barnen i att leda planerade lekar under rasterna. Aktiviteterna ger ökad trygghet och vänskap.

Konceptet med aktiva raster har varit lyckosamt och det har också lett till bättre studiero i klassrummen. Men det är trivseln och delaktigheten som varit det viktigaste.

– Alla som vill får vara med och lekarna bidrar till glädje över klassgränserna, säger Gnarps skolas rektor, Katrinne Bylund.

Trivselprogrammet är ett pedagogiskt verktyg där elever i klass 3–6 utbildas i rollen som trivselledare. Trivselledarna ansvarar för att sätta igång aktiviteterna. De välkomnar alla som vill vara med och deltar även själva. De får öva på att leda, organisera, planera och utvärderar sitt arbete tillsammans med personalen.

– Genom att vara en del av trivselprogrammet arbetar vi med ökad aktivitet, trygghet och struktur på rasterna. Vi vill att alla elever ska glädjas åt att gå till skolan varje dag och att rasterna ska vara fulla av aktivitet, lek och skratt. Strukturen på rasterna med tydliga ledare som håller i lekar och aktiviteter bidrar till ökad trygghet för eleverna på skolgården, berättar Katrinne Bylund.

Erfarna lärare

Läraren Anna Uhlin, som jobbat med trivselkonceptet under tre år på en tidigare skola, introducerade det när hon började på Gnarps skola. Även Linus Westerberg jobbar med Anna i skolans heldagslärande.

– Det är en tillgång att ha personal som jobbar med barnen hela dagen, från att dörrarna öppnas på morgonen, under rasterna, som stöd i klassrummen under lektionerna och på fritidsklubben efter skolan, säger Katrinne.

Utbildning

Det finns trivselledare representerade från varje klass. Inför valet av nya ledare får klassen nominera kompisar de önskar, utefter det väljs fyra ledare ut. Målet är att alla som vill ska få chansen att prova på att vara ledare.

– Trivselledarna får åka på en utbildning varje termin. Nästa år är det vi som är värd för utbildningen. Då kommer utbildare från Trivselledarna och barn från andra kommuner hit till oss, berättar Anna Uhlin.

Alla får var med

Personalen på skolan får också var med och i aktiviteterna. Men de får inte lägga sig i, det är eleverna som håller i lekarna och ska bestämma. Det är barnen tydliga med att tala om.

– Det är fint att se när barnen växer i rollen som ledare. Någon som är väldigt blyg och tillbakadragen kan våga ta plats och blomma ut, säger Anna Uhlin.

Alla som varit trivselledare får diplom och avslutningsfika.

Trivselledare.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Porträtt av Anna Uhlin och Katrinne Bylund vid Gnarps skola.

Anna Uhlin och Katrinne Bylund vid Gnarps skola.

För mer information

Katrinne Bylund, rektor
0652-360 00, katrinne.bylund@nordanstig.se