Elen väntas åter för många under kvällen
Till sen kväll bör de flesta abonnenter i Nordanstig återfått elen, meddelar Eon. På vissa mer avlägsna platser kan den dröja ytterligare något eller några dygn.
Elnätsägaren Eon kom med goda nyheter under förmiddagen. Deras prognos är att majoriteten av abonnenterna i vår kommun återfår strömmen under dagen eller senast till kvällen. Just nu är cirka 660 kunder strömlösa.
Värst drabbat och mest utmanande har Hasselaområdet varit och i synnerhet trakterna kring Korpåsen där träd fallit i mycket stor omfattning.
För vissa abonnenter i avlägsna lägen kommer avbrottet att pågå under något längre tid. Senast på nyårsafton ska de allra flesta återfått sin ström, meddelar Eon. De uppmanar också abonnenter som har uppkoppling att uppdatera sina kontaktuppgifter på Eon:s webbplats.
Skapar trygghet tillsammans
Hemtjänsten arbetar fortsatt med planering för kunder som är strömlösa och som kan behöva evakueringsboende. Några kunder har redan evakuerats vid akut behov.
Långvarig strömlöshet kan påverka trygghetslarmen. Därför genomför hemtjänsten extra tillsyner i de drabbade områdena via telefon och även fysiska tillsynsbesök där behov finnes. Anhöriga uppmanas att hjälpa till att hålla kontakt med våra äldre, så att vi tillsammans kan skapa trygghet.
