Väntkur ersätter väntsalen i Bergsjö
Regionen har sagt upp avtal om busstationen i Bergsjö. Det och ett förändrat beteende gör att väntsalen på orten stängs vid årsskiftet.
Region Gävleborg har sagt upp hyresavtal samt avtal om skötsel och underhåll av busstationen i Bergsjö. Avtalet mellan regionen och Nordanstigs kommun upphör därmed 31 december. Regionens bolag X-trafik satsar istället på underhåll av väderskydd utmed det statliga vägnätet.
I dag ansvarar Nordanstigs kommun för ett 40-tal väderskydd runt om i kommunen. Vid årsskiftet övertar X-trafik det ansvaret.
Kommunen har sin tur sagt upp hyresavtal för väntsalen i Bergsjö med den lokala fastighetsägaren. Behovet av en väntsal bedöms mindre då resenärer numera använder reseapp för att mer exakt se bussarnas ankomst- och avgångstider.
Från och med 1 januari ansvarar kommunen för uppställningsplats för bussarna och för busstationens väntkur.
För mer information
Helena Malmkvist, teknisk handläggare
0652-361 82, helena.malmkvist@nordanstig.se
