Föreningar i kommunen

Kommunen har infört en webbaserad tjänst (e-serve) för ansökan om föreningsbidrag och ett föreningsregister. Inför hösten 2020 kommer du också att kunna boka idrottshallar via tjänsten.

Vad ska föreningen göra?

För att er förening ska finnas med i föreningsregistret och för att ni sedan ska kunna använda systemet för bokning och bidrag behöver ni göra följande:

  • Registrera ett föreningskonto i e-serve. Klicka på Ny användare, gul text i tjänsten nedan.
  • Fyll i webbformuläret . Scrolla ner i tjänsten som visar de olika bidragen tills du kommer till formuläret - Här kan du lämna dina föreningsuppgifter. Där finns också en steg-för-steg guide som visar hur du gör.

Det är delvis samma uppgifter ni lämnar, men det är viktigt att ni genomför båda stegen. Behöver ni ändra uppgifterna för er förening vid ett senare tillfälle kan ni själva göra det i systemet.

Har du frågor kontakta oss gärna!
Du hittar våra kontaktuppgifter längre ner på sidan.

Varför gör vi det här?

  • Tillgänglighet – Vi vill göra det enklare för privatpersoner, föreningar och företag att se vilka lokaler/tider som finns. Det ska även gå att boka och betala för strötider efter kontorstid. När tjänsten är i gång fullt ut ska den som bokat tiden få en mobil nyckel/kod/tagg som är giltig för den bokade tiden.
  • Enklare betalning - Användaren kan boka, betala, eller faktureras direkt genom systemet. Det ska även gå att betala en entréavgift (exempelvis till badhuset).
  • Anmälningar till aktiviteter – i systemet kan användarna boka in sig på aktiviteter som läggs upp (exempelvis till simskola och lovaktiviteter).
  • Förenklad bidragsprocess – föreningar kan ansöka om bidrag, få besked om sin ansökan och utbetalning genom systemet. Vissa föreningsbidrag kan automatiseras, som exempelvis lokstöden (lokalt aktivitetsstöd), genom koppling till föreningsstödet IdrottOnline.
  • Föreningsregister – registret blir sökbart och föreningar kan själva lägga upp och uppdatera sina föreningsuppgifter. Enklare att hitta de föreningar och kontaktuppgifter som användarna vill komma i kontakt med.
  • Minskad administration – det blir enklare och effektivare för både föreningar och handläggare att administrera föreningsregistret, ansökningar om bidrag och bokningar.

När sker förändringarna?

Vi arbetar med att bygga upp föreningsregistret allteftersom vi får in uppgifter från föreningarna.

Bokning genom e-serve startar inför höstterminen 2020.

Från den 1 februari söks alla bidrag, förutom lokalt aktivitetsstöd genom tjänsten e-serve.

Kontakt
Porträttbild på Helena Havela

Administratör

Helena Havela

0652-360 15

Skicka ett meddelande till

Porträttbild på Andreas Mossnelid

Fritidsutvecklare

Andreas Mossnelid

070-578 31 40

Skicka ett meddelande till