Föreningar i kommunen

Föreningsregistret och information om e-serve

Införande av nytt system (e-serve) för bokning, bidrag och föreningsregister.

Kommunen har köpt in ett webbaserat system (e-serve) för bokning av idrottshallar, ansökan om föreningsbidrag och ett föreningsregister.

Varför gör vi det här?

  • Tillgänglighet – Vi vill göra det enklare för privatpersoner, föreningar och företag att se vilka lokaler/tider som finns. Det ska även gå att boka och betala för strötider efter kontorstid. När tjänsten är i gång fullt ut ska den som bokat tiden få en mobil nyckel/kod/tagg som är giltig för den bokade tiden.
  • Enklare betalning - Användaren kan boka, betala, eller faktureras direkt genom systemet. Det ska även gå att betala en entréavgift (exempelvis till badhuset).
  • Anmälningar till aktiviteter – i systemet kan användarna boka in sig på aktiviteter som läggs upp (exempelvis till simskola och lovaktiviteter).
  • Förenklad bidragsprocess – föreningar kan ansöka om bidrag, få besked om sin ansökan och utbetalning genom systemet. Vissa föreningsbidrag kan automatiseras, som exempelvis lokstöden (lokalt aktivitetsstöd), genom koppling till föreningsstödet IdrottOnline.
  • Föreningsregister – registret blir sökbart och föreningar kan själva lägga upp och uppdatera sina föreningsuppgifter. Enklare att hitta de föreningar och kontaktuppgifter som användarna vill komma i kontakt med.
  • Minskad administration – det blir enklare och effektivare för både föreningar och handläggare att administrera föreningsregistret, ansökningar om bidrag och bokningar.

När sker förändringarna?

Vi kommer omgående börja med att bygga upp föreningsregistret.

Bokning genom e-serve startar inför höstterminen 2020, ev. tidigare för bokning av strötider. Tillsvidare bokas alla tider genom kontakt med Christina Myhrer, utifrån samma villkor som nu.

Vi siktar på att komma igång med bidragsansökningar genom e-serve så snart som möjligt (mer info om det kommer).

Vad ska föreningen göra?

För att er förening ska finnas med i föreningsregistret och samt för att ni sedan ska kunna använda systemet för bokning och bidrag behöver ni göra följande:

  • Registrera ett föreningskonto i e-serve.
  • Fylla i ett webbformulär med era uppgifter.

Det är delvis samma uppgifter ni lämnar, men det är viktigt att ni genomför båda stegen. Vi hoppas ni kan göra detta så snart som möjligt. Bra om detta är gjort före föreningsträffen den 27 januari. Behöver ni ändra uppgifterna för er förening vid ett senare tillfälle kan ni själva göra det i systemet.

Nedan hittar ni information om hur ni registrerar ert föreningskonto och ett formulär där ni fyller i direkt här på hemsidan.

Fråga gärna Helena eller Andreas om ni vill ha hjälp med något!
Kontaktuppgifter hittar ni längre ner på sidan.

Kontakt

Administratör

Helena Havela

0652-360 15

Skicka ett meddelande till

Fritidsutvecklare

Andreas Mossnelid

070-578 31 40

Skicka ett meddelande till