Servicepunkter

Vi satsar på servicepunkter runt om i vår kommun och Kajutan i Stocka är först ut.

Entrén till servicepunkten Kajutan i Stocka

Kajutan i Stocka är kommunens första servicepunkt.

För att godkännas som servicepunkt bör minst tre av sju kriterier uppfyllas.

  • erbjuda hemkörning av livsmedel och övriga varor
  • trådlös uppkoppling - så kallad wifi
  • anordna minst tre aktiviteter per år
  • turistinformation - broschyrer och ambassadörskap
  • caféhörna eller fikahörna - mötesplats
  • betaltjänster
  • övrigt - utifrån ortens behov

Kommersiell service är viktig för att alla kommundelar ska utvecklas och nå tillväxt. Genom servicepunkter förbättras möjligheterna för små butiker, kaféer eller mackar att upprätthålla bra service och tillgänglighet trots små kundunderlag.

För att bli godkänd som servicepunkt krävs att minst tre av sju kriterier uppfylls. Hemkörning av varor, trådlös uppkoppling - så kallad wifi, turistinformation och betaltjänst är några av kriterierna. För var och en av tjänsterna betalar kommunen 6 000 kronor varje år till butikerna,
maximalt 42 000 kronor.

Nordanstigs kommun ställer några grundkrav. Näringsstället ska hålla öppet minst fem timmar per dag, fem dagar i veckan. Lokalerna ska också vara tillgängliga för personer med funktionshinder.

Kajutan kommer i det nya avtalet, som löper i tre år, att uppfylla sex av sju kriterier.

- Det här är ett av verktygen för att få en levande landsbygd och är en bra möjlighet för att behålla servicen där. Dessutom gynnar det miljön när man inte behöver resa så långt för att handla, säger Barbro Björklund vid Nordanstigs näringslivskontor.

Den 2 september 2016 invigdes Kajutan som servicepunkt av kommunstyrelsens ordförande, Monica Olsson. Senare samma eftermiddag invigde kommunstyrelsens vice ordförande, Stig Eng, Stockas nya sjömack.