MENY


Företagarkvinnor fick digitala tips och tricks

Att lägga marknadsföringskrutet på rätt saker är viktigt. Vi bjöd in kvinnor som driver företag i vår kommun till föreläsning och workshop om sociala medier och sökmotoroptimering.

Som företagare kan det vara svårt, men nog så viktigt att välja rätt digital kanal för sin marknadsföring. Nyligen träffades 15 företagsamma kvinnor till en inspirationsföreläsning och workshop på Bergsjö skola. Rubriken var ”Lär dig att göra rätt val i det digitala landskapet!”.

Maximera effekten

Frida Åhlén från företaget Always On Media, är digital expert med fokus på sökmotorer och sociala medier. Under kvällen guidade hon deltagarna genom det digitala landskapet. Kanaler som bland annat Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp med flera), Twitter, Snapchat, TikTok och Google Ads avhandlades.

Tips hur företagare bör tänka och prioritera mellan olika digitala kanaler gicks också igenom, liksom hur en marknadsbudget effektiviseras och effekten maximeras.

Efter teoripasset fick deltagarna arbeta i grupp utifrån ett scenario där de representerade ett fiktivt företag och med uppdrag att planera en marknadskampanj.

Större bredd

Näringslivet i Nordanstig domineras, åtminstone sett till antalet arbetstillfällen, av skogsbruk, jordbruk och tillverkning. De kvinnor som deltog i workshopen visar på en större bredd där de driver företag inom restaurang, handel, kultur, djurvård, kroppsvård och hälsa, samt erbjuder tjänster som skapar stort värde för Nordanstigsborna.

Föreläsningen arrangerades av Nordanstigs kommun som representerades av näringslivschef Mia Järliden, näringslivsutvecklare Tomas Ahlström och destinationsutvecklare Camilla Eriksson Uddén.

Om intresse finns kan fler liknande tillfällen på andra teman komma att arrangeras under våren.

En grupp kvinnor har samlats i en skolsal för gemensam workshop.

För mer information

Tomas Ahlström, näringslivsutvecklare

0652-361 69, tomas.ahlstrom@nordanstig.se