MENY


I Sörfjärden blir fisken rökt

En tidig morgon strax före midsommar, i regn och åskväder, besöker kommunens näringslivsenhet Fiskboden på Lindbergsvägen i Sörfjärden. Fiskboden säljer olika former av rökt lax, gravad lax, rökta räkor, klädesholmens sill och ibland även sotare och böckling.

I tio års tid har Karl-Rune Lindberg försett Sörfjärden med omnejd med rökt fisk. Karl-Rune är född och uppväxt i området. Efter många år som utflyttad med arbete inom Flygvapnet så flyttade han hem till sin föräldragård igen.

– Jag hade precis renoverat klart huset och var ute på ett uppdrag som dykare när jag kom på idén om att återuppta rökeriet, berättar Karl-Rune. Jag renoverade röken och byggde ett fiskkök för själva hanteringen.

Rökeriet har funnits på gården i 50–60 år. Under sommarhalvåret är Fiskboden öppen onsdag–söndag. Det går även att förbeställa fisk hos Karl-Rune.

Bastuflotte och dykjobb

Karl-Rune nöjer sig inte med fiskjobbet. Som utbildad dykare utför han mindre dykuppdrag så som besiktning av bojkättingar eller borttagning av skräp i båtpropellrar. Utrustad med körkort för tung lastbil samt tungt släp så gör han även körjobb. Sen så har en bastuflotte för uthyrning i Klasviken.

– Det var bara en rolig idé jag kom på, säger Karl-Rune om den populära flotten.

Vi är glada för alla roliga driftiga idéer som skapar möjligheter för vår besöksnäring Karl-Rune vilar inte utan ruvar på fler möjligheter till utveckling och vi ser fram emot det med spänning.

Man vid fiskerök.

För mer information

Mia Järliden, näringslivschef
0652-360 51, mia.jarliden@nordanstig.se