MENY


Digitalt besök hos nystartade Rödmyran Handelsträdgård och lantbruk

Mitt under pandemin 2020 startades Rödmyran Handelsträdgård och lantbruk i Östergrängsjö. Det berättade ägaren Emil Elmqvist vid årets första företagsbesök som genomfördes digitalt. Förutom Emil deltog förtroendevalda, tjänstemän och en representant från Arbetsförmedlingen.

För tio månader sedan var orderblocket fyllt för Emils ljus- och ljudföretag och det skulle bli det bästa året någonsin, men så kom pandemin. Nästan alla konserter och musikarrangemang bokades av över en natt. Vad gör man som företagare när alla uppdrag och levebrödet försvinner? Det blev en rejäl utmaning för Emil och hans sambo Ellen Wallin.

Från krismöten till ny inriktning

Efter några dagars krismöten hemma vid köksbordet blev svaret att utgå från bådas intresse för den egna gården.

2017 köpte Emil och Ellen ett hus en bit in i skogen på Rödmyran mellan Gnarp och Gränsfors. På gården fanns sedan innan växthus för deras hobbyodling och i all hast fick de bli basen för företagets omställning från underhållning och evenemang till blommor och grönt. Ytterligare växthus köptes in.

Slutsålt redan vid midsommar

Några hektiska månader följde med frösådd och inköp av växter från andra plantskolor. I mitten av maj öppnade de sin lilla utomhusbutik med sommarblommor. De var inte riktigt beredda på marknadens respons och det mesta sålde slut redan till midsommar. Det gick inte heller att få tag på mer eftersom efterfrågan på plantor exploderade över hela landet. Hösten blev tyngre, men veckan före jul blev det åter full fart på försäljningen. Framtidsplaner saknas inte.

– Vi planerar för fler växthus med en kafédel, berättar Emil. En köksträdgård finns också med i planerna och möjligheten att visa upp olika odlingssätt. Vi vill ha ett utbud som gör att kunderna tycker att det är värt att åka lite längre.

Förutom handelsträdgården har Emil och Ellen höns och genbanksdjur av den utrotningshotade lappgeten. Genom att getterna äter sly underlättas projekteringen av nya odlingslotter.

Marknadsföringen tar tid

Emil tillbringar 1,5–2 timmar varje dag på sociala medier för både inlägg och analyser:

– Vi brukar synka vår marknadsföring med Mandelmans på TV. Då kommer fler kunder för att köpa växter, fröer, lökar och utrustning för hemmaodling.

Besöket avslutades med funderingar om hållbarhet. Emil och Ellen har ett starkt miljöengagemang och använder exempelvis nyttoinsekter för att hålla plantorna friska.

Digitala besökare från kommunen var Ola Wigg, kommunstyrelsens ordförande, Hans-Åke Oxelhöjd, verksamhetschef, Ingeli Gagner, näringslivsutvecklare, Helena Havela administratör samt Elisabeth Lindberg från Arbetsförmedlingen.

Emil har fullt upp med plantorna i växthuset. Foto: Ellen Wallin

Bilden visar en skärm med bilder på fem personer som deltar i ett digitalt möte.

Företagsbesöket var digitalt. Foto: Nordanstigs kommun

För mer information

Ingeli Gagner, näringslivsutvecklare
070-392 12 60
ingeli.gagner@nordanstig.se