Vad är egentligen folkhälsa?
Vad är folkhälsa och gör Folkhälsodagarna någon skillnad för nordanstigarna? Erling och Ulla Selling och Kristofer Schultz har hittat olika vägar till god hälsa.
Vi håller igång för att det är kul!
Erling och Ulla Selling är båda två mycket engagerade pensionärer. Det är 39 år sedan de fick jobb i Nordanstigs kommun och flyttade hit från Ångermanland. De trivs mycket bra i Harmånger där de bor och arbetade innan de gick i pension.
– Det här är en kommun där man kan göra mycket om man är alert och lite på, säger Erling. Folkhälsa för mig är att man gör saker, umgås med andra i till exempel föreningar. Det blir ringar på vattnet och folkhälsa för hela kroppen – både på insidan och utsidan.
Ulla håller med. De har varit pensionärer i 13 år och ser till att de har någon aktivitet inplanerad varje dag. Både Ulla och Erling är fysiskt aktiva och mår bra av det.
– Vi cyklar eller promenerar en till en och en halv timme varje förmiddag. Sen pysslar vi i trädgården också.
Förutom daglig motion är Erling och Ulla engagerade i flera föreningar: Röda korset, hembygdsföreningen, byalaget och Naturskyddsföreningen. Erling spelar dessutom gitarr i en grupp. Musiken är viktig för välmåendet för alla i gruppen.
Folkhälsodagarna besöker Erling och Ulla gärna. Det är en mötesplats med mycket folk – något som båda gillar. Erling trycker på att det är evenemang som passar alla åldrar. Men vad kan vi som bor i Nordanstig göra mer för att må bra?
– Mitt tips till andra är att hålla ögonen öppna och delta i de aktiviteter som finns. Friluftsliv är till exempel gratis. Gå ut i skogen och plocka svamp! Ulla och jag gör mycket för att vi mår bra av det, säger Erling. Vi är egoister! Vi håller igång för att det är kul!
Kristofer lagar mat från grunden
Kristofer Schultz bor sedan tio år tillbaka i Älvsund med sin familj. Både han och hustrun har rötterna i Skåne men valde att söka sig norrut eftersom möjligheten för henne att få en tillsvidareanställning som veterinär var större här. De ville också hitta ett boende på landsbygden med möjlighet att odla för husbehov. Kristofer har funderat mycket kring maten och dess betydelse.
– Mat är inte bara näring. Den har en social och psykologisk funktion också. Idag vet alla att kost och motion har betydelse för hälsan. Viljan att förändra finns, men det är svårt för många att förändra livsstilen i vardagen.
En föreläsning på Folkhälsodagarna 2023 med vetenskapsjournalisten Ann Fernholm om processad mat fick Kristofer att förändra sin egen kosthållning.
– Det öppnade för ett nytt tankesätt. Hon gjorde mig uppmärksam på hur den lättillgängliga och billiga maten säljs in. Jag läste på mer och äter numera i stort sett bara mat som är lagad från grunden, alltså av råvaror, och mår mycket bättre än innan. Blodtrycket har sjunkit ganska rejält och jag har tappat i vikt.
Både Kristofer och hans fru har lagt om sin kost, men de tre barnen äter fortfarande mat som köttbullar och makaroner. Kristofer menar att de måste få göra egna val.
– Ibland äter de samma saker som vi. Men vi har alltid grönsaker framme på bordet och då äter de av dem. Det är sällan det blir något över.
Kristofer är noga med den kostomläggning han valt att göra är bra för honom, men han vill inte ”pracka på” någon annan sitt sätt att äta. Han säger också att det är viktigt att inte sätta för tuffa mål för sig själv.
– Det är viktigt att ge sig själv utrymme genom att äta vissa saker ibland men inte alltid. Det måste vara långsiktigt hållbart och man måste kunna njuta av mat också. Diet och vardag hör inte ihop, men grundläggande rutiner är viktiga – det formar livet framåt.
Folkhälsodagarna är ett initiativ som Kristofer uppskattar och han tycker att det är ett fantastiskt tillfälle att träffa andra, ta del av idéer och tankar. Det leder till diskussioner hemma vid köksbordet som är bra för både barn och vuxna.
Folkhälsodagarna 2025 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Årets Folkhälsodagar går av stapeln 15–20 september med massor av aktiviteter på temat: Hjärta, jakt och gemenskap.
nordanstig.se/folkhalsodagarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ulla och Erling Selling. Foto: Nordanstigs kommun
Kristofer Schultz. Foto: Nordanstigs kommun
För mer information
Anna Maria Landewall Norfall, trygghets- och folkhälsostrateg
0652-362 14
Signe Fridell, folkhälsosamordnare