Forskning stärker hållbar utveckling och välfärd
Två nya forskningsprojekt inom elevhälsa och äldreomsorg startar nu i samarbete med Mittuniversitetet. I det gemensamma forskningssamarbetet utvecklas ny kunskap som ska stärka kommunens arbete inom välfärd och hållbar utveckling.
Under fyra år har Nordanstig tillsammans med flera andra närliggande kommuner samarbetat med Mittuniversitetet i olika forskningsprojekt.
Projekten har fokuserat på att utveckla vetenskaplig kunskap och stärka forskningssamverkan inom tre profilområden:
- Utvecklad och kostnadseffektiv välfärd inom vård, omsorg och skola.
- Hållbar tillväxt, landsbygdsutveckling och innovation inom den organisatoriska kommunen, den geografiska kommunen och dess näringsliv.
- Ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet, inklusive främjande av folkhälsa.
Två gånger per år har forskningsresultat presenterats vid en öppen konferens, Mittlyftet, där forskare och kommunrepresentanter berättat om sina projekt, sin forskning och visat resultat.
Elevhälsa och äldreomsorg i fokus för nya projekt
Innan den pågående avtalsperioden tar slut i juni 2026 kommer två nya projekt startas. Projekt som redan pågår fortsätter hela projekttiden.
Kvalitativ studie om elevhälsa
Ett av de nya projekten sker i samarbete med Sundsvalls och Örnsköldsviks kommuner och heter ”Elevhälsa ur flera perspektiv”. Det ska undersöka hur elevhälsoarbetet i grundskolan uppfattas av elever i årskurs 4–6, vårdnadshavare och skolpersonal. Genom att samla in och jämföra olika perspektiv vill forskarna skapa en djupare förståelse för hur elevhälsa fungerar i praktiken – och vilka utmaningar och möjligheter som finns.
Projektansvarig Katrinne Bylund, som är rektor på Gnarps skola och ansvarig för kommunens elevhälsoarbete, berättar:
– Studien ska bland annat undersöka hur ansvar, roller och arbetssätt upplevs av olika grupper. Målet är att bidra med kunskap som kan hjälpa oss att utveckla ett mer inkluderande, samstämmigt och hållbart elevhälsoarbete.
Äldreomsorg i fokus i ny projektfas
Det tidigare projektet ”Rätt sak för den äldre personen i sitt kontext dygnets alla timmar” går nu vidare med en tredje del. Projektet handlar om att äldre som bor på särskilt boende ska få rätt bemötande, vård och omsorg utifrån sina behov – oavsett tid på dygnet.
I den här delen fokuserar forskningen på att utveckla ett mer personcentrerat och förebyggande arbetssätt inom vård och omsorg för äldre i hemmet.
– Målet är att stärka samarbetet mellan olika yrkesgrupper och skapa ökad trygghet och delaktighet för både äldre och anhöriga. Samtidigt vill vi bidra till en attraktiv arbetsplats där medarbetare får möjlighet att utvecklas och lära tillsammans, säger kommunens projektansvariga och vård- och omsorgschef, Karin Henningsson.
Pågående forskningsprojekt
Det pågår ett antal projekt som vi är engagerade i. De handlar bland annat om digitalisering, brottsförebyggande arbete och odling. Läs mer om både pågående och avslutade projekt:
Samverkansprojekt | Mittuniversitetet miun.se Länk till annan webbplats.
För mer information
Eva-Lisa Järvinen, tillförordnad kommunchef
