MENY


Kommunstyrelsen nobbar förslag om VA-taxa

Kommunstyrelsen säger nej till det mesta i Nordanstig Vattens förslag till ny taxa för vatten och avlopp.

I september lade styrelsen för Nordanstig Vatten AB fram sitt förslag till ny VA-taxa som skulle gälla från 1 januari 2026. Förslaget innehöll avsevärt försiktigare höjningar än tidigare år, bland annat med hänvisning till att kostnaderna för VA-produktionen stabiliserats och räntorna blivit lägre.

De föreslagna höjningarna skulle för en normalvilla innebära en ökning av brukningsavgifterna med strax över 26 kronor per månad. För ett flerfamiljshus föreslogs en höjning med 319 kronor per månad.

"Spara med effektiviseringar"

Nu säger kommunstyrelsen blankt nej till de flesta av bolagsstyrelsens förslag. Vare sig de tvåprocentiga höjningarna av de fasta och rörliga avgifterna, eller lägenhetsavgiften, godtogs. Istället vill politikerna att bolagets uteblivna intäkter kompenseras genom effektiviseringar.

Däremot okejades en höjning av anläggningsavgiften för industrifastigheter från 135 000 kronor till 157 500 kronor.

Slutligt avgörande för VA-taxan sker i kommunfullmäktige 24 november.

Vår tidigare nyhet om VA-förslaget

Ett glas vatten på ett räcke intill en havsvik.

För mer information

Ola Wigg, kommunstyrelsens ordförande
073-041 67 81, ola.wigg@nordanstig.se