MENY


Skolfrukost för välmående och inlärning

En bra start på dagen! Så brukar frukost kallas i reklamen. Men det är inte bara ett säljknep. I ett pilotprojekt serveras elever på fyra skolor frukost för att starta skoldagen bättre.

På vissa av våra skolor äter färre barn frukost hemma. Det har framkommit i de hälsosamtal som skolsköterskorna håller. En bra frukost ger flera fördelar som bättre hälsa och välmående, men också ökad inlärning.

I pilotprojektet som startade i dag erbjuds eleverna i årskurserna 4–6 på Bringstaskolan, 4–6 i Gnarp, 7–9 Bergsjö och introduktionsprogrammet, IM, en lättare frukost. De är de skolenheter där frukostätandet visat sig vara minst.

Utjämnar ojämlikheter

– Vi hoppas att skolfrukosten – förutom hälsoeffekterna – blir en trygg stund på morgonen för eleverna. Vår skolpersonal får också möjlighet att fånga upp elever tidigt varje skoldag, säger utbildningschef Ulrika Segervald.

Skolmaten utjämnar också ojämlikheter, och ger alla barn samma chans att orka lära en hel dag i skolan. Projektet styr alltså mot flera av fullmäktiges mål.

Vi tror att det här bidrar till att eleverna uppnår

  • bättre koncentration och inlärning och på sikt högre måluppfyllelse
  • ökad närvaro och färre sena ankomster
  • större trygghet. Att äta tillsammans ger social gemenskap
  • bättre hälsa. Regelbunden och näringsrik frukost bidrar till goda matvanor.

Frukostprojektet pågår läsåret ut. Om det blir en fortsättning eller utvidgning blir en senare fråga.

– Nu testar vi i de här fyra skolenheterna. Når vi de mål vi satt upp får vi ta ställning till om vi kan gå vidare och hur det i så fall kan finansieras, säger Ulrika Segervald.

Unga brer smörgåsar.

För mer information

Ulrika Segervald, utbildningschef
0652-360 95, ulrika.segervald@nordanstig.se