Kultur gör läsning kul!
Vandring, lekar med trollen, insamling av skatter, läs- och skrivuppdrag. Nu i september får alla kommunens elever i årskurs 2 vistas två dagar i Trolska skogen.
Innehållsrika dagar med lek, rörelse och berättelser har det varit för de andraklassare som hittills hunnit besöka Trolska skogen. Och lite pirrigt var det nog först att få träffa trollen och de andra sagofigurerna!
Besöken är ett samarbetsprojekt mellan Litteraturhuset Trampolin, Trolska skogen och kommunen. Litteraturhuset Trampolin arbetar på olika sätt med att stärka barns och ungas läs- och språkutveckling genom olika estetiska uttrycksformer med fokus på berättande. Trolska skogen där det spelas upp sagoäventyr för barn både sommar och vinter är välbekant för de flesta som bor i kommunen.
Eva Klang är samordnare för kultur inom förskola och skola. Det är hon och Jenny Norberg, chef för Kultur och fritid, som ser till att de riktade delar av kommunens kulturpengar som avsatts för barnkultur blir till verkliga aktiviteter för eleverna.
– Vi har valt att satsa på den här aktiviteten för att läsningen kan behöva kulturell stimulans för att få fart. Barnen behöver inspiration för att utveckla sin läs- och skrivförmåga och det passar bra att göra det i årskurs 2, säger Eva Klang.
Vid det första besöket i Trolska skogen får eleverna inspiration och vid det andra tillfället skriver de en egen berättelse. Tanken är att miljön ska väcka barnens lust och nyfikenhet till lärande. Det pedagogiska materialet som används för att utveckla barnens läs- och språkutveckling har Litteraturhuset Trampolin tagit fram med hjälp av Trolska skogen. Övningarna är kopplade till läroplanen för årskurs 1-3 i ämnena svenska, idrott och bild.
För mer information
Eva Klang, samordnare för kultur inom förskola och skola
073-270 66 37
eva.klang@nordanstig.se
Litteraturhuset Trampolin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Trolska skogen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.