MENY


Nu satsar vi på egen kommunväxel

Nu tar vi hem vår telefonväxel till kommunhuset i Bergsjö. Entré och reception byggs om för att ge plats för egen telefonist.

Fiberstadens telefonister har under flera år ansvarat för telefonväxeln åt fyra hälsingekommuner och delvis för en femte. I och med att Hudiksvall sagt upp avtalet med Fiberstaden AB upphör telefonitjänsten för alla anslutna kommuner vid årsskiftet, även för Nordanstig.

Därför inrättar vi från första januari 2023 egen växel och rekryterar en telefonist. En ombyggnation av kommunhusets entré och reception i Bergsjö inleds inom kort för att ge plats för den nya funktionen. Samtidigt kommer den nya centrala receptionen att ta över delar av socialtjänstens besök.

"Tillgängligheten viktig"

Även om samtalen till kommunerna blir färre i takt med att andra kommunikationsvägar som epost och sociala medier vinner mark, behövs ibland en person att tala med.

– Tillgängligheten är viktig för oss. Det går att göra mycket med teknik, men det finns fortfarande människor som inte kan eller har tillgång till den. Därför väljer vi att ta hem telefonväxeln och rekrytera egen telefonist, säger kommunikationschef Lars Larsson.

Allt fler e-tjänster

Att kontakta kommunen via nordanstig.se är ett effektivt sätt som många väljer. Där finns direktnummer och e-postadresser till både enheter och tjänstepersoner. Där finns också kontaktformulär och e-tjänsterna som hela tiden blir fler.

E-post är en vanlig kontaktväg som fungerar bra. Även våra sociala kanaler på Facebook och Instagram används alltmer i dialogen med medborgare och andra med intresse för vår kommun.

– Vi får mycket beröm och uppskattning för vårt bemötande, service och kunnande, både i receptionen och i receptionstelefonen. Det är vi förstås rädda om och därför ser vi egen växel som den bästa lösningen.

Skött uppdraget mycket bra

Fiberstadens telefonister har skött uppdraget på ett mycket bra sätt, betonar Lars Larsson. Ändå bedömer han att telefonservicen lyfts ett snäpp med egen telefonist på plats.

– Jag tror att det kan bli ännu bättre. Lokalkännedom och personkännedom är viktigt i kontakterna med medborgarna och den kan vara svår att ha när jobbet görs från en annan kommun. Vi tror att det här blir bra, säger han.

Kostnaden för att bedriva svarstjänsten i egen regi bedöms årligen hamna på ett par hundra tusen kronor under dagens kostnad.

Svartvit närbild av en gammal bakelittelefon med nummerskiva.

För mer information

Lars Larsson, kommunikationschef
0730-84 56 93, lars.larsson@nordanstig.se