MENY


Känner du dig ensam och orolig?

Jul- och nyårshelgerna är inte förknippade med glädje och gemenskap för alla. Många känner sig extra ensamma runt högtider och coronapandemin skapar ytterligare oro hos många. En del barn kanske helst hade sluppit jullov.

Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Många känner oro för sin egen hälsa, livssituation och ekonomi. Som barn kan oron över att familjemedlemmar ska bli sjuka eller dö vara tung att bära. Det är därför viktigt att vi pratar med både vuxna och barn i vår närhet.

Om du som vuxen känner dig orolig eller ensam

Om du känner dig mycket orolig, nedstämd, har svårt att sova eller inte kan släppa tankarna på viruset, finns det några saker du kan göra för att själv hantera din oro eller stress.

  • Det är ofta bra att sätta ord på sin oro. Försök att hålla kontakten med andra genom telefon eller videosamtal. Ring någon som du litar på och berätta hur du känner. Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl.
  • Fortsätt med dina vanliga rutiner så gott det går. Stig upp i vanlig tid på morgonen, ät bra och rör på dig. Försök att komma ut i friska luften och fortsätt vara fysiskt aktiv.
  • Försök att hålla dig sysselsatt med saker som du mår bra av. Att erbjuda andra hjälp kan också göra att man mår bättre.
  • Undvik att använda alkohol, droger och andra substanser för att hantera dina känslor.
  • Om du känner att nyheterna gör dig mer orolig eller får dig att må dåligt – testa att begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter och använder sociala medier. Försök att undvika att titta eller lyssna på nyheter innan du ska sova.
  • Det sprids mycket felaktig information i kristider som kan bidra till oro. Det är viktigt att du hämtar din information om covid-19 från tillförlitliga källor. Utgå från folkhalsomyndigheten.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och krisinformation.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Tänk också på vilken information du delar vidare.
  • Kom ihåg att situationen kommer att gå över.

Hit kan du vända dig

För dig som känner att du behöver stöd, hjälp eller bara någon att prata med finns flera olika telefonlinjer och chatter att vända sig till.

Om du som barn eller ungdom känner dig orolig eller ensam

Sluta inte umgås med vänner – träffas digitalt. Det är är viktigt att göra saker som gör en glad. Det är därför betydelsefullt att du fortsätter prata med kompisarna och andra som är viktiga för dig, till exempel dina morföräldrar eller farföräldrar. Prata i telefon, via datorn, på en spelplattform eller på sociala medier.

Försök att tänka på positiva saker som händer, som alla roliga och nya saker du kan göra på internet och att vi människor faktiskt är bra på att hjälpas åt när det behövs.

Hit kan du vända dig om du vill prata med någon

 

För allmänna frågor om covid-19 och coronaviruset

(alt=””)