Trafikverket har tagit fram ett förslag till strategi och utbyggnadsordning för ny järnväg på sträckan Gävle-Sundsvall-Härnösand-Västeraspby (norr om Kramfors), längs Ostkustbanan och Ådalsbanan. Sträckan Hudiksvall–Sundsvall ska börja byggas först enligt förslaget.
Sträckan har delats in i sex etapper och ordningsföljden har valts för att nå de positiva effekterna så snabbt som möjligt: minskade restider och möjlighet till ökad trafik. Hudiksvall–Sundsvall ger bäst effekt av sex etapper.
Här är etapperna listade i den ordning som de ska byggas enligt förslaget:
Kommunstyrelsens vice ordförande Stig Eng är Nordanstigs kommuns representant i styrelsen för bolaget Ostkustbanan 2015 AB. Bolaget arbetar för att påskynda beslutet att bygga en ny järnväg mellan Gävle-Sundsvall-Härnösand.
– Ostkustbanan är vägen in till Norrland och med dubbelspår kommer kapaciteten att mångdubblas för gods- och persontrafiken. Dubbelspår är en av nycklarna för att vi i de norra delarna ska få ta del av utvecklingen i landet. Det är en mycket viktig investering för hela Sverige.
Förslaget skickas nu på remiss för att förankra prioritetsordningen. När slutredovisningen är klar i slutet av året har Trafikverket ett planeringsunderlag till kommande nationell infrastrukturplan. Regeringen tar sedan beslut om olika sträckor som ska byggas.