MENY


Känner du dig ensam och orolig?

Jul- och nyårshelgerna är inte förknippade med glädje och gemenskap för alla. Många känner sig extra ensamma runt högtider och coronapandemin skapar oro hos många. En del barn kanske helst hade sluppit jullov.

Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Många känner oro för sin egen hälsa, livssituation och ekonomi. Som barn kan oron över att familjemedlemmar ska bli sjuka eller dö vara tung att bära. Det är därför viktigt att vi pratar med både vuxna och barn i vår närhet.

Om du som vuxen känner dig orolig eller ensam

Om du känner dig mycket orolig, nedstämd, har svårt att sova eller inte kan släppa tankarna på viruset, finns det några saker du kan göra för att själv hantera din oro eller stress.

  • Det är ofta bra att sätta ord på sin oro. Försök att hålla kontakten med andra genom telefon eller videosamtal. Ring någon som du litar på och berätta hur du känner. Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl.
  • Fortsätt med dina vanliga rutiner så gott det går. Stig upp i vanlig tid på morgonen, ät bra och rör på dig. Försök att komma ut i friska luften och fortsätt vara fysiskt aktiv.
  • Försök att hålla dig sysselsatt med saker som du mår bra av. Att erbjuda andra hjälp kan också göra att man mår bättre.
  • Undvik att använda alkohol, droger och andra substanser för att hantera dina känslor. Om oron känns överväldigande, kontakta 1177länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller stöd via telefon, chatt och mejllänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Om du känner att nyheterna gör dig mer orolig eller får dig att må dåligt – testa att begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter och använder sociala medier. Försök att undvika att titta eller lyssna på nyheter innan du ska sova.
  • Det sprids mycket felaktig information i kristider som kan bidra till oro. Det är viktigt att du hämtar din information om covid-19 från tillförlitliga källor. Utgå från folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, 1177.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Tänk också på vilken information du delar vidare.
  • Kom ihåg att situationen kommer att gå över.

Hit kan du vända dig

För dig som känner att du behöver stöd, hjälp eller bara någon att prata med finns flera olika telefonlinjer och chatter att vända sig till.

Barn och unga som känner oro eller ensamhet

Det är mycket runt omkring oss som är annorlunda just nu. Trots att det snart är jullov och ledigt ska man inte hänga med kompisar utan bara umgås med sin närmsta familj. Ingen vet hur lång tid det kommer att ta innan allt kring coronaviruset lugnat sig. Det vi vet är att det inte alltid kommer att vara så här.

Det är jätteviktigt att vi alla följer råden om att tvätta händerna, stanna hemma om man känner sig det minsta sjuk och att hålla ordentligt avstånd till andra. Det är det enda sättet vi kan stoppa smittspridningen på.

Sluta inte umgås med kompisar – träffas digitalt

Det är är viktigt att göra saker som gör en glad. Det är därför betydelsefullt att du fortsätter prata med kompisarna och andra som är viktiga för dig, till exempel dina morföräldrar eller farföräldrar. Prata i telefon, via datorn, på en spelplattform eller på sociala medier.

Försök att tänka på positiva saker som händer, som alla roliga och nya saker du kan göra på internet och att vi människor faktiskt är bra på att hjälpas åt när det behövs.

Hit kan du vända dig om du vill prata med någon

  • BRISlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster 116 111
    Öppet måndag – fredag 15.00-21.00, lördag – söndag 15.00-18.00.
    Chatten är öppen 9.00–12.00 och 14.00–21.00 alla dagar.
  • Jourhavande Kompislänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster 020-222 444
    Öppet måndag – fredag 18.00–21.00, lördag – söndag 14.00–17.00. Öppet på dari tisdagar 18.00–21.00.
  • UMO.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (ungdomsmottagningen) har samlat fler länkar dit du kan vända dig om du vill prata eller chatta.
Ett litet julgransljus brinner intill en guldfärgad julgranskula.