MENY

2020-11-10

Snabb covidökning ger högt tryck hos 1177

Coronaviruset sprids nu snabbt i Gävleborg och telefonrådgivningen hos 1177 är under hög belastning. Ring inte 1177 för att boka coronatest eller få ditt provsvar. Vänd dig istället till den digitala coronamottagningen.

Använd den digitala coronamottagningen

I mitten av oktober hade Gävleborg cirka 60 personer per vecka som testats positivt för covid-19, en siffra som nu stigit dramatiskt. Under den senaste veckan har 500 positiva provsvar konstaterats och antalet inlagda patienter på sjukhus ökar.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla vuxna och barn från sex år att göra ett PCR-test vid sjukdomssymptom som hosta, snuva, halsont och feber. Rådgivningen 1177 Vårdguiden får många frågor om tester och provsvar. Detta skapar långa telefonköer – helt i onödan.

Region Gävleborg lanserade i våras en digital coronamottagninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster där man under vardagar klockan 7–16 kan få hjälp vid symptom, råd om egenvård och information om hur man vid behov kommer i kontakt med vården. Den digitala mottagningen har också en chatt där man kan chatta med vårdpersonal. Dessa digitala tjänster är avgiftsfria.

För att nyttja den digitala mottagningen behövs ett bank-id, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från sex månader och uppåt. 

Du som inte kan nyttja den digitala tjänsten

Om du inte har tillgång till det som krävs för att nyttja de digitala tjänsterna kan du istället ringa 026-15 03 00 för att boka tid för provtagning och sedan för att få dina provsvar.

När du beslutat dig för att ta prov för corona ska du agera som om du har corona tills motsatsen är bevisad.

Bild på kvinna vid en dator med texten "Nytt om Corona" i förgrunden.