MENY

2020-04-29

Bra att veta om corona för dig som är ung

Det är mycket runt omkring oss som är annorlunda just nu. Vi träffar kanske kompisar och släktingar mindre än vi brukar och vissa går i skola på distans. Ingen vet hur lång tid det kommer att ta innan allt kring coronaviruset lugnat sig. Det vi vet är att det inte alltid kommer att vara så här.

De flesta barn och ungdomar som smittas av coronaviruset blir bara lite sjuka. Som en förkylning med feber och hosta som går över efter några dagar. Detsamma gäller de flesta vuxna. Det är äldre personer, sådana som är 70 år och äldre och personer som redan har andra sjukdomar, som kan bli väldigt sjuka av viruset.

Så här kan du hjälpa till

Du har säkert läst och hört att det är viktigt att tvätta händerna ofta och noggrant, att man ska stanna hemma om man är det minsta sjuk, och att man ska hålla avstånd till andra människor. Vi ska också komma ihåg att hosta och nysa i armvecket och låta bli att träffa äldre och sjuka personer. Om vi alla är noga med detta så kan inte coronaviruset sprida sig lika lätt.

Prata med en vuxen om du känner dig orolig och rädd

Det är inte konstigt att känna sig orolig och rädd när mycket omkring oss är så annorlunda. Då är det bra att prata med någon vuxen du litar på, en förälder, släkting, lärare eller skolsköterska. Ibland kan det vara skönt att prata med någon man inte känner alls.

Tro inte på rykten och försök att tänka på bra saker

En del saker som sägs och skrivs om coronaviruset kan vara osanna rykten. Det är därför bra att ta reda på fakta från en säker källa eller en vuxen som du litar på.

Ibland kan det vara bra att ta en paus från nyhetsflödet och tänka på andra, roliga saker. De vuxna i din närhet berättar för dig om det finns viktiga nyheter. Försök att tänka på positiva saker som händer, som alla roliga och nya saker du kan göra på internet och att vi människor faktiskt är bra på att hjälpas åt när det behövs.

Fyra tips för att må bra

  1. Gör saker som gör dig glad och som du gillar
    Alla behöver ha roligt eller göra annat som de mår bra av. Det mesta kan du fortfarande göra, men kanske på andra sätt än tidigare. Du vet bäst själv vad du tycker är roligt. Kanske kan du testa att umgås med kompisar och släktingar via nätet. Kanske rita, pyssla, baka, spela spel, eller något annat du blir glad av.
  2. Gå ut och rör på dig och fyll på med bra energi
    Alla mår bra av att röra på sig, äta bra och att sova tillräckligt länge på natten. Kom ihåg att du fortfarande kan vara utomhus och cykla och träna med kompisar så länge du håller avstånd till andra människor. Om det är dåligt väder kan du och din familj träna inomhus, till exempel genom att följa ett träningspass på nätet eller via en träningsapp.
  3. Försök ha dina vanliga rutiner
    Att ha rutiner gör att du mår bra. Det är viktigt att äta frukost, lunch och middag och att gå och lägga dig och stiga upp på ungefär samma tider. Det är också bra att ha bestämda tider för skolarbetet och läxorna så att du kan göra andra roliga saker resten av tiden.
  4. Håll kontakten med kompisar och släktingar
    Det är viktigt att du fortsätter prata med kompisarna och andra som är viktiga för dig, till exempel dina morföräldrar eller farföräldrar. Då ni kanske inte kan träffas kan ni prata i telefon, via datorn eller på sociala medier.

Vill du veta mer?

På Folkhälsomyndighetens sajt finns mer tips, information, frågor och svar.