MENY

2020-04-01

Känner du dig orolig för coronaviruset?

Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Många känner oro för sin egen hälsa, livssituation och ekonomi. Som barn kan oron över att familjemedlemmar ska bli sjuka eller dö vara tung att bära. Det är därför viktigt att vi pratar med både vuxna och barn i vår närhet.

De åtgärder och rekommendationer vi får för att begränsa spridningen av coronaviruset kan påverka vår psykiska hälsa. Att inte kunna besöka anhöriga och bekanta eller sköta inköp och ärenden själv, kan vara frustrerande och kännas ensamt. Informationsflödet i tidningar, på tv och i digitala medier kan skapa oro och funderingar, i synnerhet hos barn. Det sprids dessutom mycket felaktig information, så var källkritisk och tänk efter vad du själv delar vidare i sociala medier.

Ge barnen trygghet

Barn kan vara oroliga för olika saker – att de själva eller familjemedlemmar ska bli sjuka eller dö, att föräldrar ska bli av med sina jobb, att familjen ska påverkas ekonomiskt eller att de inte ska få gå till skolan. Det är viktigt att vuxna ger barn trygghet, är uppmärksamma och lyssnar om barn vill prata om det som händer i vårt samhälle.

  • Lyssna på ditt barn. Barn ända ned i förskoleåldern känner vid det här laget till att det finns något som heter coronavirus.
  • Svara på barnens frågor i den mån du kan. Utgå inte från att fakta skrämmer, bra fakta får barnet att känna sig tryggt och ger en känsla av kontroll över situationen.
  • Ge barnen hopp. Berätta att många vuxna jobbar för att lösa situationen, att de smittade får vård och att de allra flesta blir friska.
  • Lämna inte barn ensamma med att spekulera om saker som kan oroa dem. Uppmuntra dem istället att ställa frågor och att det är okej att fråga igen.
  • Överför inte din egen oro på barnet. Är du själv orolig bör du undvika att prata om det när barn är i närheten.

Här kan du läsa mer om hur du kan prata med barn om coronaviruset:

Om du som vuxen känner oro för coronaviruset

Om du känner dig mycket orolig, nedstämd, har svårt att sova eller inte kan släppa tankarna på viruset, finns det några saker du kan göra för att själv hantera din oro eller stress.

  • Det är ofta bra att sätta ord på sin oro. Försök att hålla kontakten med andra genom telefon eller videosamtal. Ring någon som du litar på och berätta hur du känner. Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl.
  • Fortsätt med dina vanliga rutiner så gott det går. Stig upp i vanlig tid på morgonen, ät bra och rör på dig. Försök att komma ut i friska luften och fortsätt vara fysiskt aktiv.
  • Försök att hålla dig sysselsatt med saker som du mår bra av. Att erbjuda andra hjälp kan också göra att man mår bättre.
  • Undvik att använda alkohol, droger och andra substanser för att hantera dina känslor. Om oron känns överväldigande, kontakta 1177länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller stöd via telefon, chatt och mejllänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Om du känner att nyheterna gör dig mer orolig eller får dig att må dåligt – testa att begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter och använder sociala medier. Försök att undvika att titta eller lyssna på nyheter innan du ska sova.
  • Det sprids mycket felaktig information i kristider som kan bidra till oro. Det är viktigt att du hämtar din information om covid-19 från tillförlitliga källor. Utgå från folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, 1177.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Tänk också på vilken information du delar vidare.
  • Kom ihåg att situationen kommer att gå över.

På Folkhälsomyndighetens sajt finns samlad information om oro, psykisk ohälsa och att prata med barn om coronaviruset.