MENY

2020-03-25

Träna gärna – helst utomhus

Folkhälsomyndigheten uppmuntrar till att fortsätta att träna och röra på sig. Däremot kan vissa aktiviteter behöva anpassas för att minska smittspridning.

Att röra på sig är bra för hälsan, därför anser Folkhälsomyndigheten att vi ska fortsätta att träna och idrotta. Gärna utomhus, där risken för smittspridning är mindre. Träningar, matcher eller lokala cuper behöver inte ställas in och gym, simhallar och idrottshallar kan hålla öppet. Däremot ska vi tänka oss för, dela exempelvis inte din vattenflaska med någon annan och undvik övningar med närkontakt.

Folkhälsomyndighetens och Riksidrottsförbundets rekommendationer

  • Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.
  • Personer över 70 år ska inte delta i gruppaktiviteter inomhus. Det är viktigt för hälsan att äldre fortsätter röra sig, och fysisk aktivitet och promenader utomhus rekommenderas.
  • Minska moment med närkontakt, gör andra övningar istället.
  • Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv.
  • Se till att det finns möjlighet till handtvätt eller handsprit och uppmana till god handhygien.
  • Undvik trängsel exempelvis vid insläpp av publik på läktare och vid försäljning.

Information och kontaktvägar för dig som har frågor om coronaviruset