Som kund kan du nu välja mellan olika utförare som bedriver omvårdnad och servicetjänster. Det innebär att du har möjlighet att välja den utförare av hemtjänst som du uppfattar ger den bästa kvalitén av dina omvårdnads- och serviceinsatser (hemtjänstinsatser).
Alla utförare som uppfyller kommunens krav för godkännande blir godkända men det är kommunen som har det övergripande ansvaret för verksamheten. Vi har ingen begränsning i antalet utförare. Kunderna själva väljer sin utförare, som i sin tur godkänns av kommunen om kraven för utförare uppfylls.
De utförare som är godkända av kommunen hittar du på sidan Godkända utförare.
Du kan också få skriftlig information från biståndshandläggaren.
Är du redan beviljad hemtjänst och är intresserad av att välja utförare av dina insatser, tar du kontakt med din biståndshandläggare.
Kostnaden för dig som kund är densamma oavsett om du väljer kommunen som utförare eller ett privat alternativ. Du betalar enligt den taxa som gäller i kommunen.
Taxor, läs under rubriken Serviceavgift på sidan Taxor, avgifter
Den 1 januari 2009 trädde en ny lag i kraft, Lag Om Valfrihetssystem (LOV). Lagen innebär att kommunerna kan erbjuda kunderna inom äldre- och handikappomsorg att själva välja utförare av olika tjänster som hemtjänst, service eller särskilt boende.
I februari 2010 beslutade kommunfullmäktige i Nordanstigs kommun att införa valfrihet inom hemtjänst. Det innebär att du som kund ska kunna välja vem som ska utföra den hjälp som du blivit beviljad.
Uppdaterad: 2016-04-11
Sidansvarig: Margareta Sjögren, kvalitetsuppföljare/utredare
Margareta Sjögren
0652-361 95
070-577 16 73
Skicka meddelande till
Nordanstigs kommun
Box 56, 829 21 Bergsjö
Besöksadress
Södra Vägen 14, Bergsjö
Telefon 0652-360 00
E-post kommun@nordanstig.se
Fax 0652-109 12
IFO fax 0652-361 50
Org.nr 212000-2312
E-post webb@nordanstig.se
Övriga hälsingekommuner