Nordanstigs kommun, länk till startsida
Translate
Kontakt
A-Ö
Webbkarta
Anpassa
Lättläst
Måndag 26 juni 2017

Konsumentvägledning

Du som bor i Nordanstigs kommun är välkommen att vända dig till kommunens konsumentvägledare för information, vägledning, tips och råd inför/efter köp av varor och tjänster.

Till dig som konsument

Konsument är en privatperson som handlar varor eller tjänster av ett företag.

Konsumentvägledaren i Nordanstigs kommun nås på telefontid måndag-torsdag klockan 09.00-11:00, kontaktuppgifter finner du under kontakt.
Du kan också skicka ett mejl genom att klicka på Konsument i högra spalten på denna sida.
Flera länkar med värdefulla tips och råd inför köp av tjänster och varor finns i vänstra spalten Länkar konsumentvägledning.


Nytt material till nya konsumenter i Sverige

Konsumentverket har tagit fram material om konsumenträttigheter- och skyldigheter som är viktigt att känna till som nyanländ i Sverige.

 

Tips

Nedan följer tips och råd inför köp av varor och tjänster:
kolla upp företaget, ta kontaktuppgifter till säljaren,läs igenom avtal innan du skriver under.
På Hallå konsument hittar du många tips och råd inför/efter köp av varor och tjänster.

Telefonförsäljning

Konsumentverket vill skärpa reglerna för att stärka konsumentskyddet och har nu sagt upp branchöverenskommelsen med föreningen för NIX Telefon. Anledningen är att spärregistret innehåller många luckor och undantag, det ger inte ett fullgott skydd mot oönskad telefonförsäljning.

 

Hemförsäljning/ marknader

  • Läs igenom avtal noga innan du skriver under.
  • Du har 14 dagars ångerrätt vid hemförsäljning, men kan avtalas bort.
  • På tillfälliga marknader gäller 14 dagars ångerrätt, ta kontaktuppgifter till säljaren om du vill ångra köpet eller reklamera varan.

Hantverkstjänster

  • Begär in offerter från olika företag innan du bestämmer dig
  • Kolla upp företaget, har behörighet, F-skattsedel och försäkringar.
  • Skriftligt på pris, betalningsupplägg och när arbetet ska vara klart. 
  • Skriv ett utförligt avtal innan arbetet påbörjas ex. Hantverksformuläret

 Reseguide

Om Hallå konsument

Hallå konsument är en  nationell upplysningstjänst för konsumentfrågor.
De har också användbar information för konsumenter från andra myndigheter med artiklar, frågor, och svar, guider och verktyg. Där finns också kontaktvägar till kommunernas konsumentverksamhet och till experter hos myndigheter och konsumentbyråer.

Hallå konsument startas på uppdrag av regeringen med syfte att det ska bli lättare för konsumenter att hitta det oberoende stöd som idag finns hos kommunernas konsumentvägledning, konsumentbyråer, konsumentverket och andra myndigheter.

Vägledarna i Hallå konsument svarar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val. När konsumenten har frågor som bäst hanteras av den egna kommunen, konsumentbyrå eller någon annan myndighet hjälper vi personer rätt.

Vägledarna på Hallå konsument nås vardagar klockan 9.00-17.00 (9.00-15.00 sommartid) på telefon 0771-525 525 eller via chatt, e-post eller facebook.

Material till nya konsumenter i Sverige

I länken nedan finns viktig information gällande konsumenträttigheter- och skyldigheter som är viktiga att känna till som nyanländ i Sverige.

 

Klagoguiden

Vad kan jag själv göra för att klaga på en vara eller tjänst? Det är viktigt att du först kontaktar säljaren. Mer information på deras webbplats

Lagar

De nedanstående lagarna är tvingade till konsumentens fördel, vilket betyder att säljaren aldrig kan avtala om villkor som försämrar köparens ställning.                                                                        Konsumentköplagen anger vilka rättigheter man har när man köper en vara i butik, vilka regler som gäller om man inte är nöjd med varan och vad man då kan kräva av säljaren.                      

Konsumenttjänstlagen ger information och tips om vad man bör tänka på när man köper en tjänst och ger bland annat visst skydd mot dåligt utförda tjänster.                                                                        

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, lagen gäller till exempel när man handlar på internet, via telefon, på postorder, från TV-shop utanför affärslokal eller vid så kallad canvasförsäljning. De viktigaste delarna i lagen är ångerrätten och den information konsumenten har rätt att få.   

Energirådgivning

Har du frågor om din energianvändning kontakta kommunens energirådgivare: Eva-Lena Berglin

Telefon 0652-360 00

                                                                                                   

Mer information kan du få om du går till sidan 

Uppdaterad: 2017-06-08

Sidansvarig: Christin Hübenette

Prenumeration & synpunkter
Kontakt

Konsumentvägledning

0652-360 00
fråga efter konsumentvägledare

Telefontid:
mån-tor kl.9-11

Skicka meddelande till

Hallå konsument

Telefon 0771-525 525

Nordanstigs kommun

Box 56, 820 70 Bergsjö

Besöksadress

Södra Vägen 14, Bergsjö

Telefon 0652-360 00

E-post kommun@nordanstig.se 

Fax 0652-109 12
IFO fax 0652-361 50
Org.nr 212000-2312

Om webbplatsen & Cookies

E-post webb@nordanstig.se

Övriga hälsingekommuner